01 november 2011

Om tid (och en lampa)

Jag är hobbysömmerska som lärt mig att sy efter hand. Testar mig fram hela tiden. Syr jag nåt som blir fult/dåligt slänger jag och förtränger och provar igen. Blir det bra så visar jag det för folk. Började sy barnkläder och lapptäcken med mera för fyra år sen när jag blev mamma för första gången. Min mamma sydde mycket till mig och mina syskon när vi var små, vi hade en del hemsytt på oss. Därav uttrycket att jag aldrig skulle sy till mina egna barn, tror jag var 7 år då jag sa det. Jag hade tröttnat på att det inte satt en lapp i nacken, det hade ju många andra. Än så länge har jag inte hört den kommentaren från mina barn, så jag kör på så länge det går...

Många undrar när jag "hinner" sy. Att sy är nåt som jag tycker är väldigt roligt. Jag får vara kreativ och skapa nåt från början till slut. Eftersom det är nåt som jag mår bra av att göra ser jag till att jag kan göra det då och då, för jag gillar att göra saker jag mår bra av! Det jag gör mindre är troligen att se på TV. Jag syr oftast på kvällarna när barnen somnat, istället för att se på TV. Om jag vill syr jag mitt på dagen (nu när jag är föräldraledig), när Doris sover middag och Elof är på dagis. Jag syr tillsammans med Elof om vi gör nåt sypyssel tillsammans. Jag syr med syjuntan. Maskinerna står alltid framme på pysselbordet så det kan bli en söm då och då, eftersom maskinerna och materialet finns nära till hands. Det intresse jag fått på köpet är att jag samlar på tyger och har dem färgsorterade i en hylla i "pysselsyrummet". Det rummet är mitt favoritrum i huset. Inte helt otippat kanske.



Till någonting helt annat: Här är en lampa som jag har förnyat lampskärmen på, det är rynk som gäller! Ta ett rektangulärt tygstycke, sy kanal upptill och nertill, trä i resår, fäst runt lampan och rynka till det! Kan tilläggas att jag för några år sedan tvingade flera familjemedlemmar att stanna väääldigt länge på en auktion, bara för att få buda hem den här lampan! Foten sprayade jag om för några år sen, den var träfärgad i original.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar