11 oktober 2011

Make a T-shirt flower!

I helgen hade jag, min favoritsyster, vår goa vän och våra 6 fantastiska barn (jo jag är lite ironisk, självklart är de fantastiska men det låter ju som skryt!) mat-, mys- och pyssekväll tillsammans när herrarna hade spelkväll. De större barnen ville göra pärlhalsband, de små barnen sov och min syster hade hittat ett spännande pyssel för de stora; nämligen att göra blombroscher av gamla t-shirts! 


Gör så här: Gör en mall i papper av en blomma med fem kronblad. Rita av mallen på tyg vikt på varann i många lager, t ex en gammal t-shirt, och klipp ut. Jag klippte ut 8 blommor. Klipp till en liten rund platta att ha till bakstycke (t ex en bit filttyg). Vik ihop varje blomma lite slarvigt och lägg först ut som 4 tårtbitar på bakstycket, och sy fast i bakstycket. Sy därefter på nästa 3 ihopvikta blommor som lager två, lägg dem omlott så blir det inga tydliga mellanrum i blomman. Avsluta med att sy fast en blomma mitt i som du formar som en strut. Sy fast en säkerhetsnål eller liknande på baksidan av bakstycket så att du kan ha blomman som en brosch!


För tydligare beskrivning (på engelska) av hur man gör en t-shirt flower titta här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar