28 september 2011

Syjuntan lever!

Var sjätte vecka är vi sju tjejer som ses hemma hos varandra för att riktigt synörda oss. Vi brukar börja med fika sen drar alla fram sina maskiner eller systickor eller saxar eller nål & tråd och så sätter vi igång! Nån syr mobilfodral, nån lagar barnens trasiga byxknän, nån broderar på en mössa und so weiter. Under tiden har vi väldigt trevligt, pratar om vad som händer i våra egna små världar och vad som sker i stora världen. Vi tipsar varandra om byxmönster, tygaffärer & sybloggar och hjälper varandra att komma vidare i syprojekt man fastnat i. Vi är inne på vårt andra år och jag hoppas vi fortsätter länge till för det är så gôtt att tillsammans med andra riktigt nörda ner sig i ett intresse!




På senaste syjuntan började jag med ett långtidsprojekt; att klippa lappar till ett lapptäcke i formatet 200 x 220 cm. Ja, jag vet det är jättestort men det ska bli kul! Lapparna är 20 x 20 cm så det behövs ju ganska många... Lapptäcket ska gå i blå-lila ton. Bilden i mitten visar tyget som ska utgöra grunden, varannan lapp ska vara detta fina, goa, urtvättade påslakan från min mormor. Jag tänkte rapportera här på bloggen om det här projektet lite då och då, välkommen att följa med i processen! Bilden till höger visar lapparna jag gjort hittills (och mina fötter). Bilden till vänster visar min kära systers händer in action.

2 kommentarer:

  1. Hej. Vad duktig du är, jättefina saker!!
    Du får lägga ut mer saker som man kan köpa, jag blev ju jättesugen:)
    Ha det gott
    Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Hej, vad fina grejjer du gjort! Jag är också på syjunta varannan vecka och det är en superbra grej, man blir inspirerad och får lite roligt gjort!

    SvaraRadera