19 september 2011

Gjort av lappar

Av spillbitar eller små tygbitar, som man kan hitta lite varstans, kan man göra täcken eller snuttefiltar i lappteknik. Det tycker jag är kul och passar bra att ge bort i present! Jag har två olika mallar jag använder; en konformad och en kvadratisk. Ett mjukt, urtvättat, gammalt och snyggt påslakan är det allra bästa som bakstycke. Oftast blir det 2-3 färgkombinationer men på den nedan fick alla färger vara med. Den här snuttefilten gjorde jag som present till en nyföding en gång.




Lapptäcken är kul sypyssel med barn. Jag och den 4-årige sonen har gjort några tillsammans. Vi väljer först (med stor omsorg) vilka tyger som ska vara med, sedan klipps alla bitar ut (viktigt för passformen att det klipps rakt och rätt) och därefter lägger vi ut alla bitar på golvet och pusslar hit och dit för att få snyggast mönster. Mönsterläggningen kan man hålla på med länge, finns många variationer att få till! Därefter sys bitarna ihop och bildar en framsida sen brukar jag ,som nämndes ovan, ta ett helt stycke som baksida.

De som visas nedan är liggande "på lagret". Maila mig på janaedgren@hotmail.com om det finns intresse.

Snuttefilt. Ca 40 x 40 cm
Snuttefilt/Till docksäng. Ca 30 x 40 cm
Till en spjälsäng. Ca 60 x 90 cm
Snuttefilt/Till docksäng. Ca 30 x 40 cm

1 kommentar:

  1. finfina "nussar" :-) Elvin hade sin på dagis när han var liten.

    SvaraRadera